Agile/Scrum en communicatie

Hoe kom je snel tot de ontwikkeling van een goede communicatiestrategie? En hoe kun je Agile/Scrum principes inzetten voor marketingcommunicatie vraagstukken en activiteiten?

Traditioneel bepaal je als marketingcommunicatie specialist vooraf in een plan welk resultaat je precies wilt behalen en welke acties je wilt gaan inzetten. Veranderen de omstandigheden of blijken de effecten van je acties anders te zijn dan verwacht? Dan heeft het plan geen toegevoegde waarde meer en verdwijnt in de kast. Zonde van alle tijd en energie die erin zijn gaan zitten. Sterker nog, als dit te vaak gebeurt, kunnen er kritische vragen komen over de 'accountability' van marketingcommunicatie voor de organisatie.

Agile en communicatie

Agile is een andere manier van werken die rekening houdt met de continu veranderende omgeving. Het is daarom veel meer een aanpak van deze tijd. Agile staat voor wendbaar, snel en flexibel. De principes van Agile kun je goed inzetten om snel en effectief tot een goede communicatiestrategie en planning te komen. Je maakt optimaal gebruik van de kennis van het team, werkt nauw samen met de opdrachtgever en beperkt bureaucratie tot een minimum.

Scrum en communicatie

Scrum is een methode binnen Agile. Per sprint bekijk je met het (zelfsturende) team en in nauwe samenspraak met de opdrachtgever wat je gaat doen en hoe je dat aanpakt. Na de sprint evalueer je of het nodig is om bij te sturen. Dit geeft je de kans om flexibel te werken en continu mee te bewegen met de veranderingen van de organisatie. Het levert niet alleen zinvolle resultaten op. Het delen van kennis en ervaring geeft ook veel energie en plezier.

Vragen of meer info?

Interesse in hoe je Agile/Scrum kunt inzetten voor marketingcommunicatie? Ik geef je graag advies of kan op interim-basis tijdelijk ondersteuning bieden. Bel mij op nummer 06- 24 88 15 13 of stuur een e-mail naar caroline@nieuwestyle.nl.