Branding en Strategie

Hoe creëer je een sterk merk waarmee je je onderscheidt? Een merk dat aansluit bij de organisatie identiteit? En hoe ontwikkel je een effectieve strategie om dit merk in de markt te zetten?

Met de groei van organisaties kan de 'rode draad' in de marketingcommunicatie zoekraken. Vaak gebeurt dit doordat middelen vanuit verschillende Business Units, labels of vestigingen komen. Boodschappen kunnen elkaar dan makkelijk tegenspreken. Dit levert verwarring op niet alleen bij klanten, leden of andere externe doelgroepen, maar ook bij medewerkers. Het is dan belangrijk om de rode draad terug te vinden die alle verhalen weer verbindt en versterkt.  

Merkarchitectuur

Een merkarchitectuur kan helpen om de rode draad terug te vinden. Het maakt de structuur van de organisatie en de verhouding van de verschillende onderdelen inzichtelijk. Is er bijvoorbeeld één hoofdmerk met meerdere submerken? Wat zijn voor- en nadelen hiervan? In hoeverre is het wenselijk om ieder onderdeel een eigen gezicht te geven? De merkarchitectuur biedt de basis om te komen tot keuzes die passen bij de organisatiefase, de doelgroepen en het budget.

Laden van je merk

Om vervolgens de rode draad te realiseren in de communicatie activiteiten, is het belangrijk om te bepalen wat de belangrijkste onderwerpen en boodschappen zijn. Waar staat jouw organisatie voor en wat is het onderscheidend vermogen? Wat wil je bereiken, nu en over een paar jaar? Hoe scherper het lukt om dit te verwoorden, hoe makkelijker het is om de rode draad vast te pakken en te vertalen naar de juiste strategie en middelen.

Vragen of meer info?

Interesse in hoe je een sterk merk en effectieve strategie realiseert? Ik geef je graag advies of kan op interim-basis tijdelijk ondersteuning bieden. Bel mij op nummer 06- 24 88 15 13 of stuur een e-mail naar caroline@nieuwestyle.nl.